Privacy
Anster vindt jouw privacy belangrijk en gaat zeer zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens.
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als jouw behandelend therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Jouw dossier bevat aantekeningen over jouw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen. Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor jouw behandeling noodzakelijk zijn en die ik, na jouw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld bij de huisarts.
Ik doe mijn uiterste best om jouw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat ik:
- Zorgvuldig omga met jouw persoonlijke en medische gegevens.
- Ervoor zorg dat onbevoegden geen toegang hebben tot jouw gegevens.
Als jouw behandelend therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in jouw dossier. Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).
De gegevens uit jouw dossier kunnen ook nog voor de volgende doeleneinden gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond, of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met jouw expliciete toestemming.
- Voor het gebruik voor waarneming, tijdens afwezigheid.
- Voor gebruik tijdens intercollegiale toetsing (de gebruikte gegevens zijn geanonimiseerd).
- Een klein deel van de gegevens uit jouw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik een factuur kan opstellen.
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van jouw gegevens, dan zal ik jou eerst informeren en expliciet jouw toestemming vragen. De gegevens in het cliëntdossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 20 jaar bewaard.
Kwaliteit
Uiteraard streef ik een optimale kwaliteit van mijn dienstverlening na. Mocht je ergens ontevreden over zijn, dan ga ik hier graag met jou over in gesprek.
Als zorgaanbieder maak ik gebruik van de NIP-klachtenregeling. Deze klachtenregeling wordt aangeboden in samenwerking met het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ). Het is mogelijke om een klacht in te dienen bij Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg CBKZ) via klachten@cbkz.nl of per aangetekende post: CBKZ, Antwoordnummer 570, 4200 WB Gorinchem. Klachten kunnen digitaal worden ingediend met het klachtenformulier. Klik hier voor het reglement klachten- en geschillenregeling.